10 voordelen van een eigen boek

voordelen boek


Heeft het nog wel zin om een boek te schrijven? Is het de inspanning wel waard? Ik krijg die vragen vaak van ondernemers. Mijn eenvoudige antwoord: absoluut! Het is misschien wel de beste manier om te groeien met je bedrijf. Om dat te verduidelijken, geef ik je hieronder 10 redenen om een boek te schrijven. Want een boek gaat over zoveel meer dan alleen over schrijven. Je groeit persoonlijk van het schrijven van je boek en je bedrijf groeit mee. Echt waar en dat is zo ontzettend gaaf.

Om jou te inspireren om nu eindelijk te starten met je boek, deel ik in deze blog de resultaten die ook voor jou haalbaar zijn. Maar eerst nog even aandacht voor de overall kracht van een boek.

De kracht van een boek


De kracht van een boek is dat het voor jouw lezers (qua geldinvestering) een laagdrempelige manier is om kennis met jou te maken. Een boek geeft een enorme boost aan de ‘know-like-trust’ factor. Voordat mensen klant van je willen worden, moeten ze je namelijk eerst leren kennen, ze moeten je leuk vinden en je uiteindelijk vertrouwen. Al deze elementen komen samen in een boek.

Naast de ‘know-like-trust’ factor is jouw boek voor jou en jouw bedrijf een enorme hefboom om ook nog andere resultaten voor je bedrijf te realiseren. Resultaten die je zonder boek niet zo snel krijgt. In willekeurige volgorde zijn dit 10 resultaten die je met je boek bereikt:

10 Resultaten


1. Je expertstatus staat als een huis
Je gaat voortaan als auteur door het leven. Dat levert aanzien op. Mensen kijken tegen je op, want als je een boek geschreven hebt, moet je wel veel kennis in huis hebben. Je wordt daardoor meteen als expert gezien en mensen doen graag zaken met experts.

2.
Je versterkt je positie in je markt
Een boek verbetert je marktpositie want met jouw boek spreek je een specifieke lezersgroep in de markt aan. Je wordt meer zichtbaar en dat betekent dat je een marktpositie kunt innemen die aansluit bij jouw expertstatus. Misschien heb je de pers erbij gehaald waardoor je zichtbaarheid nog groter is. Mensen in jouw markt denken dat je wat te vertellen hebt als je een boek geschreven hebt. En dat is natuurlijk ook zo.

3. Jouw boek opent deuren die anders gesloten blijven
Als auteur kun je lezingen/presentaties aanbieden over je boek, bijvoorbeeld voor netwerkbijeenkomsten. Netwerken zijn vaak op zoek naar de input van een deskundig persoon, een auteur bijvoorbeeld. Hoe cool is het als jouw input wordt gebruikt voor een netwerkgesprek.

Behalve netwerken geven ook andere podia graag het woord aan een auteur. Veel zelfstandige ondernemers organiseren events waar ze met plezier wat tijd inruimen voor een presentatie van een deskundig persoon; voor een auteur dus.

4. Je zelfvertrouwen groeit
Een boek nodigt je uit om je kennis gestructureerd aan te bieden. Dat biedt niet alleen overzicht aan je lezers maar ook aan jou. Je wordt zo dus zelf ook slimmer van het schrijven van je boek.

Door die gestructureerde manier van werken krijg je meer overzicht over je kennis, je ziet het totale plaatje. En je ontdekt dat je meer kennis in huis hebt dan je dacht. Daardoor ga je jezelf nog meer als expert zien op je vakgebied waarmee je zelfvertrouwen groeit.

5. Je krijgt er kennis bij
Ook al heb je heel veel kennis over je onderwerp, bij het schrijven van je boek kom je erachter dat er toch ook hiaten in je kennis zitten. De oplossing daarvoor is research doen. Met research vermeerder je je kennis.

6. Jouw boek is een mooie weggever
Zowel de fysieke als de digitale versie van jouw boek kun je weggeven. Je kunt het fysieke boek bijvoorbeeld als bonus geven bij de verkoop van een van je andere diensten of producten. Bij een webinar of masterclass kun je de digitale versie van je boek als cadeautje weggeven.

Ook na afloop van een lezing op een netwerkbijeenkomst of een event kun je de link van het digitale boek aan het publiek geven. Je kunt natuurlijk ook daar het fysieke boek cadeau doen.

Of je nu het fysieke of het digitale boek cadeau doet, in beide gevallen geef je een mooi visitekaartje van jezelf af (zie ook punt 10).

7. Je hebt meer impact met een boek
Je hebt meer impact omdat je met een boek een veel groter publiek bereikt dan zonder boek. Voor jou totaal onbekende mensen kunnen het boek immers overal kopen. Heb je enig idee hoeveel impact je daarmee kan hebben?

Het gaat niet alleen om de directe impact die jouw boek op je lezer heeft. Ook de omgeving van je lezer profiteert ervan mee.

Stel je eens voor dat jouw boek over persoonlijke ontwikkeling gaat en dat je naast die waardevolle kennis ook oefeningen aan je lezer geeft om alles te implementeren. Wat denk je dat de impact daarvan is op de lezer zelf en op de levens van de mensen rondom je lezer?

8. Je genereert omzet met je boek
Afhankelijk van de verkoopprijs van je boek is je omzet hoger of lager, maar iedere verkoop levert je sowieso geld op. De winst is helemaal voor jou als je de kostprijs van je boek laag houdt en je boek buiten de traditionele uitgevers om uitgeeft.

Daarnaast kun je van het fysieke boek een digitale versie uitgeven met een eigen ISBN en die verkopen. Dat zorgt voor nog meer winst want er zijn geen kostenverbonden aan het produceren van een digitale versie. Alleen de (lage) transactiekosten voor het betaalsysteem dat je bij de verkoop gebruikt.

9. Jouw boek als verdienmodel voor je bedrijf
Behalve het bij punt 8 genoemde resultaat kun je van jouw boek ook nog andere producten en diensten maken waarmee je inkomen genereert.

Je kunt bijvoorbeeld van een deel van je boek een masterclass maken, een online/offline training of een lezing/presentatie en daarvoor een leuke prijs vragen. Daarnaast kun je van je hele boek een trainingsprogramma maken, waardoor je er nog meer geld voor kunt vragen.

10. Je boek als visitekaartje voor je bedrijf
Het feit dat je een boek geschreven hebt, is op zich al een visitekaartje voor je bedrijf. Bij punt 6 staat al beschreven hoe jouw boek als visitekaartje voor je kan werken.

Daarnaast kun je ook nog je fysieke visitekaartje inzetten door er een link naar je website op te zetten waar mensen een paar hoofdstukken uit je boek gratis kunnen downloaden. Of je laat de link naar een trailer van je boek gaan en vervolgens naar de digitale verkooppagina van je boek.

Naast de link kun je ook nog een QR-code op je visitekaartje plaatsen. Mensen kunnen die QR-code meteen met hun smartphone scannen wat sneller werkt dan de link. Na het scannen komen ze direct bij de pagina waar de download van je boek staat of waar de trailer te zien is die weer is door gelinkt naar de verkooppagina van je boek.
Er is een website waarmee je zelf gratis zo’n QR-code kunt maken: https://nl.qr-code-generator.com.

Je ziet: er zijn ongelooflijk veel redenen en voordelen om een boek te gaan schrijven. Te veel gewoon om het schrijven van je boek nog langer uit te stellen. Ik hoop dus dat ik je geïnspireerd heb om nu echt aan de slag te gaan. Verras me en deel in het reactieveld onder deze blog of jouw boek er in 2019 gaat komen. Ik kijk ernaar uit om het te lezen.

P.S. Als je een snelle start met je boek wilt maken, kom dan naar het Magic Book Event dat ik op vrijdag 18 januari organiseer. Op het event krijg je een beproefde methode waarmee je moeiteloos in 3 maanden het manuscript van je boek geschreven hebt. De dag na het event kun je meteen aan de slag zoals Lenette Nieuwenhuijze dat ook kon. Meer informatie  >> http://bit.ly/magicbookevent

 “Voordat ik aan mijn VIP-dag begon had ik niet gedacht dat ik in staat zou zijn om een boek te schrijven. Ik had geen flauw idee hoe ik dat zou kunnen aanpakken en ik was dan ook heel nieuwsgierig en eerlijk is eerlijk ook wel een beetje sceptisch. Ik was ervan overtuigd dat het onmogelijk zou zijn om dit in 1 dag te kunnen leren.

Veron heeft echter een methode ontwikkeld die je stap voor stap door het proces leidt. Werkende weg kreeg ik er steeds meer vertrouwen in dat ook ik het zou kunnen. Ze geeft veel informatie, praktische tips en trics die maken dat echt iedereen dit kan leren.

Je gaat daadwerkelijk naar huis met een blauwdruk van je boek. Het enige dat je nog moet doen is schrijven en als je precies doet wat Veron zegt, dan heb je binnen de kortste keren een manuscript van circa 120 bladzijdes liggen. Ik kan het Magic Book Event aan iedereen aanbevelen!”

Lenette Nieuwenhuijze, INNERklik

12 thoughts on “10 voordelen van een eigen boek

  1. Hi Veron, ik ben benieuwd. Mijn e-book was er wel opeens, maar dat heeft wel MAAANDEN gekost…. En toch mijn perfectiedrang en alles hield mij wel tegen!…. Maar het is er en ik ben er trots op!… Wellicht dus nu ook een boek! 😉

  2. Er komt in 2019 zeker een boek van mij. Dat wil ik al hetl lang en nu gaat het echt gebeuren. Ik kijk er enorm naar uit. Dankjewel voor je 10 redenen om een boek te schrijven. Inspirerend en verhelderend. Dankjewel Veron!

    Liefs Kit

  3. Dag Veron,

    Een leuke waardevolle blog!
    Ik hikte behoorlijk tegen het maken van een e book maar dat ging vlotter dan ik dacht!

    Je geeft goed aan wat het betekent voor jezelf en je klanten om zichtbaar te worden, en te groeien als mens.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.