Het schrijven van de achterflap van je boek is één van de eerste dingen die je moet doen!

schrijven achterflapSchrijven achterflap: Waarom is dat belangrijk?

Het schrijven van de achterflap van je boek is een van de eerste dingen die je moet doen.
Stel je voor, je loopt een boekwinkel in. Je ziet de kasten met boeken waarvan je alleen de rug van het boek kunt zien. Op die rug staat de titel van het boek. Die titel moet jou verleiden om het boek uit de kast te trekken. Pak je het boek of pak je het niet?

Vaak ligt er ook nog op kastjes een aantal boeken uitgestald met de voorkant van het boek naar boven gekeerd. Ook hier geldt weer dat die voorkant je moet verleiden om het boek op te pakken.

Stel dat je de verleiding niet kunt weerstaan om het boek in je handen te nemen. Wat is dan het eerste dat je doet?

Juist ja, je gaat de achterkant lezen.

Schrijven achterflap: Waarom ga je de achterkant bekijken?

Omdat je weet dat je daar informatie krijgt. Informatie over waar het boek over gaat, informatie over de auteur, en vaak ook nog een aanbeveling van een bekend persoon of een pakkende zin uit een persbericht.

In één oogopslag weet je dan of dit boek iets voor jou is. De hamvraag is namelijk of jij je als lezer aangesproken voelt om dit boek te gaan lezen.

Schrijven achterflap: Er is nog een reden waarom dat belangrijk is!

Het schrijven van de achterflap van je boek dwingt je om in een paar zinnen de essentie van je boek neer te schrijven. Zo waardevol voor jezelf om die essentie beknopt in je hoofd te hebben.

Je kunt die essentie gebruiken in al je gesprekken. Het werkt voor je als een pitch. Je kunt het gebruiken in je berichten op social media en bijvoorbeeld in je handtekening verwerken onder je berichtjes aan je klanten.

Schrijven achterflap: je ideale lezer!

En last but not least, op je achterflap moet meteen duidelijk zijn wie de ideale lezer van je boek is. Voor wie is het boek bedoeld? Zelf lees ik om die reden ook meteen de achterflap van een boek. Als ik mij niet als lezer aangesproken voel, dan leg ik het boek terug.

Doe jij dat ook? Bekijk jij ook de achterkant van een boek om te zien of het voor jou interessant is? Laat je reactie achter, vind ik interessant om te lezen. Dank alvast!

Op jouw boeksucces!

leiderschap, focus, marketing

Helpt ondernemers in 3 maanden
hun boek te schrijven en te verkopen

P.S. Wil jij starten met je eigen boek, download dan mijn gratis checklist zodat je geen stap overslaat >> Gratis Checklist

P.S.2 Wil je wel schrijven maar heb je nog wat vragen, lees dan ook dit bericht >> Een boek schrijven: Houd dit je tegen?

 

 

 

.

6 thoughts on “Het schrijven van de achterflap van je boek is één van de eerste dingen die je moet doen!

  1. ja, zo gaat het. Mensen kijken eerst natuurlijk naar de omslag en als die aanspreekt volgt ‘oppakken en omdraaien”. Ik zie een achterflaptekst altijd als een soort minisalespage.

    1. Dank voor je reactie Denise, en ja, ik zie de achterflap van je boek ook als een mini-sales pagina. Daarom ook zo belangrijk om als auteur meteen al je met je achterflap te beginnen, zodat je daarmee berichtjes kunt maken voor je social media promotie.

    1. Hi Mariëlle, ja, er zijn meer wegen naar Rome dus het kan ook aan het eind van het traject. Maar zoals ik ook in mijn blog schrijf, als je ermee begint, heb je meteen helder in beeld waar je boek precies over gaat. En aanpassen kan dan altijd natuurlijk als het in de loop van het schrijven van je boek niet meer helemaal klopt.
      Dank voor je reactie!

    1. Ja Saskia, soms moet je meer dan één keer iets lezen om te weten dat het inderdaad heel waardevol is om te gebruiken. In het boekproject gaan we daarom ook al in het begin met die achterflap beginnen. En….er is natuurlijk niets mis mee als die achterflap in de loop van het boekproject wordt aangepast.
      Dank voor je reactie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.