Schrijven wordt makkelijker met een methode!

schrijf met een methode
Ben je bang dat je tijdens het schrijven van je boek het overzicht kwijtraakt?  Dan heb ik een handige tip voor je: werk aan de hand van een ‘methode’ want een methode creëert overzicht. In deze blog leg ik uit wat een methode precies is en hoe je er makkelijk zelf eentje voor jouw boek opstelt.

Een methode is …..

…..een stappenplan waardoor je precies weet waarover je moet schrijven en in welke volgorde je dat moet doen.
Een methode bevat de meest essentiële elementen voor de uitvoering van het werk waarvoor de methode dient. Een methode vereenvoudigt en verheldert daarmee de complexiteit van de materie.

Een bekend voorbeeld van een methode is S.M.A.R.T.: een compleet stappenplan waarin de eisen staan waarmee je rekening moet houden bij het formuleren van haalbare doelen.
Specifiek: welk resultaat wil je behalen en welke stappen moet je daarvoor zetten?
Meetbaar: is het succes te meten en te controleren?
Acceptabel: past het doel bij je normen en waarden en bij je andere prioriteiten? Treden er geen conflicten op als je dit doel realiseert?
Realistisch: is er voldoende tijd en zijn er voldoende middelen?
Tijdgebonden: wanneer is de deadline? Op welke datum is het gerealiseerd?

Voor het schrijven van je boek betekent een methode dat je jouw kennis opdeelt in behapbare stappen die je lezers het gevoel geven dat zij die stappen zelf ook kunnen uitvoeren.

Een methode kun je op verschillende niveaus in je boek gebruiken. Je kunt de methode heel groot maken zodat je aan elke stap een heel hoofdstuk kunt besteden, maar je kunt de methode ook klein houden en in één hoofdstuk gebruiken.

Waarom een methode zo prettig is

Er zijn twee voordelen aan een methode: het biedt jou houvast bij het schrijven van je boek en het geeft houvast aan je lezers.

Voor jou: Met een methode houd je overzicht over het geheel. Je slaat geen stappen over die cruciaal zijn voor wat je wilt overbrengen. Je kunt per stap je informatie schrijven. Het maakt in feite niet uit bij welke stap je begint zo lang je elke stap maar van voldoende informatie voorziet.

Het fijne is dat je je bij elke stap volledig kunt focussen op die specifieke stap. Je hebt het geheel immers opgedeeld in afzonderlijke stappen.  Het schrijven van de inhoud wordt daardoor echt een stuk makkelijker.

Voor de lezer: Het grote geheel van de methode zijn alle stappen bij elkaar opgeteld, maar dat grote geheel lijkt vaak een hoge berg waar je lezers tegenop kijken. De moed zinkt hen al in de schoenen nog voordat zij eraan begonnen zijn. Gedachtes als ‘dat kan ik niet’, ‘dat gaat mij nooit lukken’ en ‘dat is veel te veel werk’ schieten door hun hoofd. Dit soort gedachtes werken verlammend op de acties die je lezers moeten uitvoeren.

Juist door die stap-voor-stap benadering durven je lezers er wel aan te beginnen. Een enkele stap is namelijk een actie die goed te overzien is. Eentje die voldoende vertrouwen geeft om hem aan te kunnen. De volgende stap is na elke succesvolle eerdere stap weer makkelijker te nemen.

In een handomdraai je eigen methode

Een methode is niet moeilijk te maken. Breng eerst de startpositie van je lezers in kaart. Voor wie schrijf jij jouw boek? Zijn je lezers beginners, gevorderden of ver gevorderden? Bepaal vervolgens wat het eindresultaat voor je lezers is als ze jouw methode van A tot Z gevolgd hebben. Er is een ‘gap’ tussen de startpositie en het eindresultaat waarvoor jouw methode de oplossing is.

Schrijf elke tussenliggende stap op een vel papier, leg de vellen in de juiste volgorde op de grond. Kruip in de huid van je lezers als je van het ene vel papier naar het andere stapt en vraag je bij elke stap af of dat de meest logische stap na de vorige stap is. Speel met de mogelijkheden. Zet er stappen tussen, haal er stappen uit of wissel ze om. Nu je alle stappen overzichtelijk op een rijtje hebt, schrijf je ze volledig uit zodat je lezers precies wet en welke acties zij moeten uitvoeren. En klaar is je methode.

Versterk je methode met een acroniem

Een handige manier om een je methode in te verpakken is door gebruik te maken van een acroniem. Een acroniem is een woord waarvan elke letter het begin is van een nieuwe zin (zie het voorbeeld hieronder). Het voordeel van een acroniem is dat jouw lezers dat woord goed kunnen onthouden, waardoor het acroniem als een kompas fungeert. Je lezer weet door de letter waar hij is en welke stap hij moet zetten. Een ander voordeel van een acroniem is dat je die kunt gebruiken bij de promotie van je boek.

Bedenk een woord dat een symbool is voor en in verband staat met jouw vakgebied. Of een woord dat heel goed past bij jouw manier van werken.

Het aantal letters van het acroniem komt overeen met het aantal stappen in jouw methode. Bestaat jouw methode uit 5 stappen, dan zoek je een acroniem met 5 letters. Heeft jouw methode 7 stappen, dan kies je een acroniem van 7 letters.

Een voorbeeld

De methode die ik in mijn nieuwe boek gebruik en ook in mijn drie maanden programma is de H.E.F.B.O.O.M.-methode.

Een hefboom is in essentie een kleine kracht die je inzet om iets veel groters in werking te zetten. Met de hefboom-methode in mijn nieuwe boek, creëer je jouw boek. Vervolgens zet je dat boek in als verdienmodel en marketingtool voor je bedrijf waarmee je dus moeiteloos een veel groter effect bereikt dan zonder hefboom. Elke letter van de H.E.F.B.O.O.M.-methode staat voor een nieuwe stap.

Dit zijn de stappen in het acroniem H.E.F.B.O.O.M.:

Heb een onweerstaanbaar boek

Exploreer de doelen voor jou, jouw bedrijf en je lezer

Focus op je resultaten

Beslis over je marketingstrategieën

Organiseer je acties

Ontmasker je saboteurs

Meet je voortgang

Voor mij als schrijver is het heel makkelijk om mij op één specifieke stap te focussen. Zo kan ik onder elke letter van het acroniem mijn teksten zetten waardoor ik uiteindelijk het geheel beschreven heb.
Je ziet hoe eenvoudig het is om je eigen methode voor je boek te maken en om daar een mooi acroniem aan te geven.

Je kunt een methode natuurlijk ook gebruiken bij andere diensten zoals een online trainining, een e-book enz. Ik ben heel benieuwd of het werken met een methode jou aanspreekt. Ik nodig je van harte uit om het hieronder in het reactieveld te delen.

leiderschap, focus, marketing

Helpt ondernemers in 3 maanden
hun boek te schrijven en te verkopen

P.S. Wil jij starten met je eigen boek, download dan mijn gratis checklist zodat je geen stap overslaat >> Gratis Checklist

 

 

 

 

.

8 thoughts on “Schrijven wordt makkelijker met een methode!

  1. Hoi Veron,
    Ook ik heb mijn acroniem gevonden en zit nu in de fase deze uit te werken. Het wordt de GODIN-methode wat helemaal past bij mijn bedrijf.
    Jouw blog hier over geeft me nog een paar extra handvatten hoe ik dat kan doen. Niet alleen voor de methode zelf of een boek maar ook voor tips in een blog bijvoorbeeld. Dankjewel daar voor.

    Warme groet, Barbara

  2. Hoi Veron,
    Ik ben al een aantal jaar bezig om mijn twee vakgebieden in elkaar te laten integreren, wat tot nu nog steeds niet lukte. In het Jaarprogramma bij Marielle kreeg ik het acroniem KAISHi helder. Ik vond het een bijzondere ervaring, want ik heb nu in één simpele methoden aikido en psychosynthese geïntegreerd. Mooi hoe dat werkt, dus fijn dat jij dit uitlegt aan jouw klanten. Zeer behulpzaam.

    Groet,
    Kit

    Kit

  3. Hi Veron,
    Ik heb ook mijn eigen SUCCES methode ontwikkeld. Ik heb dit ook in mijn boek beschreven en het is een methode die ontzettend behulpzaam is voor mijn klanten. Dus ik hoop dat al je lezers een methode gaan ontwikkelen.
    Groetjes Marielle

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.