Waarom het schrijven van een boek er vaak bij inschiet (en hoe je dat kunt voorkomen)

Jij weet ongetwijfeld dat het schrijven van een boek waardevol voor je bedrijf is. Alleen komt het er maar niet van. Je bent al wel een paar keer begonnen aan je boek, maar steeds kwam er iets tussendoor waardoor het schrijven er toch weer bij inschoot. Je hebt geen idee hoe je het boek een plek moet geven tussen al je drukke werkzaamheden, anders had je dat natuurlijk al lang gedaan.

Herkenbaar?

Wanhoop niet langer. Ik ga je in deze blog precies uitleggen hoe je de tijd kunt vinden om je boek nu eindelijk wél te gaan schrijven.

Zonder boek heb je immers niet de impact die je op heel veel mensen wilt hebben. Zij kunnen daardoor niet profiteren van al jouw waardevolle kennis. De hoogste tijd om daar dus verandering in aan te brengen.

Plan je tijd slimmer in

Toekomen aan schrijven heeft allemaal te maken met het plannen van je tijd. Er zijn boekenkasten vol geschreven over tijdmanagement, maar om je alvast tijd te besparen, geef ik je hier in het kort mijn meest favoriete model: de tijdmanagement-matrix van Stephen Covey. In zijn boek ‘De zeven eigenschappen van effectief leiderschap’ gaat hij daar uitgebreid op in.

De tijdmanagement-matrix gaat over het plannen van je tijd én over het prioriteren van je taken. De matrix helpt je om te onderzoeken aan welke kwadranten jij je tijd vooral besteedt. Is dat beeld helder dan kun je activiteiten van het ene kwadrant naar het andere verplaatsen, je kunt bepaalde activiteiten schrappen waardoor er tijd vrij komt en je kunt activiteiten toevoegen die belangrijk voor je zijn, zoals het schrijven van je boek.


Tijdmanagement-matrix

Tijdmanagement matrix

Covey maakt onderscheid tussen zaken die belangrijk of niet belangrijk zijn, en urgent of niet urgent.

Urgente zaken zetten je onder druk, ze dwingen je om tot actie over te gaan. Werken aan urgente taken maakt je doorgaans geliefd bij anderen. Urgente taken komen altijd op je pad. Vaak zijn het ook nog leuke dingen, maar ook vaak heel onbelangrijk. Urgente taken leveren op de korte termijn snel resultaat op dat de meeste mensen heel plezierig vinden (directe behoeftebevrediging).

Niet urgent zijn zaken waar geen druk op staat om ze uit te voeren. Niet urgente taken kunnen wel belangrijk zijn en dan is het absoluut zaak om daar je focus op te leggen. Maar ze kunnen ook niet belangrijk zijn. Dan kun je er maar beter geen aandacht geven.

Belangrijke zaken hebben altijd te maken met het boeken van resultaten op het gebied van je voornaamste doelstellingen, het vervullen van je missie en het leven van je waarden. Belangrijke zaken leveren pas na langere tijd resultaat op (uitgestelde behoeftebevrediging) dat de meeste mensen lastig vinden. Belangrijke taken oppakken vraagt om meer eigen initiatief dan reageren op urgente zaken die zich meestal vanzelf aandienen.

Niet belangrijk zijn zaken waarvoor geen doelen geformuleerd en mee gediend zijn. In het algemeen gaat het om taken die er weinig tot niets toe doen.

De grote uitdaging van dit model is om met zoveel mogelijk taken in kwadrant II (niet urgent, wel belangrijk) te komen. Werken vanuit kwadrant II betekent namelijk meer overzicht, meer controle en minder stress. In dat kwadrant zitten de mensen die volgens Covey het meest effectief zijn omdat ze met name werken aan taken met een hoog rendement, taken die ertoe doen.

Zo werkt de matrix voor jouw boek

De matrix is geen rigide model. Een taak kan van het ene naar het andere kwadrant verschuiven. Zoals het schrijven van je boek bijvoorbeeld waarvoor je hieronder nog tips krijgt. Maar de belangrijkste eerste stap die je moet zetten is om overzicht te krijgen van je eigen tijdsbesteding.

Breng hiervoor eerst al je werkzaamheden in beeld door ze onder elkaar op te schrijven. Zet ze vervolgens één voor één in het kwadrant waarin ze thuishoren en voorzie ze van een percentage van de tijd die je eraan besteedt. (Je boek staat er nog niet bij want daarvoor ontbreekt de tijd 😊.) Dan kijk je aan welk kwadrant je de meeste tijd besteedt.

Zit je voor 90% van je tijd in kwadrant I dan hol je van crisis naar crisis. Natuurlijk zijn er zaken die in kwadrant 1 thuis horen, zoals een urgent en belangrijk probleem dat opgelost moet worden. Stel dat je verantwoordelijk bent voor het in de lucht houden van websites en er gebeurt iets waardoor al die websites niet meer bereikbaar zijn, dan moet je daar echt acuut je tijd aan besteden. Dat is een terechte crisissituatie.

Maar zorg ervoor dat je niet overspoeld wordt door taken die altijd urgent en belangrijk zijn. Zolang je je richt op kwadrant I wordt het alsmaar groter en groter totdat je er dus volledig door wordt beheerst.

Covey zegt dat mensen die voor 90% in kwadrant I (urgent en belangrijk) opereren voor de overige 10% van hun tijd naar kwadrant IV (niet urgent en niet belangrijk) vluchten om zo de druk van kwadrant I te compenseren.

Zit er veel van je tijd in kwadrant III dan is je valkuil dat je geneigd bent op zaken te reageren die urgent lijken maar absoluut niet belangrijk voor je zijn. De urgentie wordt meestal aangebracht door anderen, niet door jou. Denk nog eens goed na of je die taken wel uit moet blijven voeren, zo niet; schrap ze.

Hopelijk blijft de tijd die je aan kwadrant IV spendeert beperkt. In dit kwadrant zitten namelijk de taken die niet urgent en niet belangrijk zijn. Die kun je beter zoveel mogelijk schrappen. Schrap bijvoorbeeld het ‘luieren om niets’ dat iets anders is dan doelbewust je rust nemen uit kwadrant II.

Waarschijnlijk besteed je aan kwadrant II de minste tijd, maar dat kwadrant is wel de kern van effectief persoonlijk management. Het gaat om taken die niet urgent zijn, maar wel belangrijk. Taken zoals het schrijven van je boek. Je weet dat je het moet doen en je wilt het ook, maar omdat de urgentie ontbreekt kom je er niet aan toe. Je boek gaat er dus niet komen als je er niet in slaagt om zoveel mogelijk te werken in kwadrant II met een paar uitspattingen naar kwadrant I.

Tips

Maak naast de lijst die je al gemaakt hebt (taken waar je nu mee bezig bent) een lijst met taken waaraan je graag zou willen werken maar waar je niet aan toekomt. Haal alleen de taken eruit die in kwadrant II passen en kijk hoe je in de andere kwadranten tijd kunt besparen door minder tijd aan bepaalde taken te besteden of door ze helemaal te schrappen.

Als jij wilt dat je boek er komt, zul je (tijdelijk) ‘nee’ moeten zeggen tegen bepaalde dingen waardoor je ‘ja’ tegen je boek zegt. In eerste instantie vind je tijd voor kwadrant II door de taken in kwadrant III en IV te schrappen. Je kunt de urgente en belangrijke activiteiten van kwadrant I niet negeren, maar ze worden wel kleiner zodra je meer gaat werken in kwadrant II.

Hoewel het schrijven van je boek niet urgent is, kan je er zeker iets aan doen om er regelmatig een urgentie aan te koppelen. Denk aan het vastleggen van afspraken met je redacteur, je vormgever en je uitgever. Denk ook aan afspraken met mensen die je interviewt, afspraken met buddy’s en afspraken over je lanceerfeest. Leg de lanceerdatum vast, en laat die aan zoveel mogelijk mensen weten zodat je er niet meer onderuit kunt om je boek te schrijven.

Voor je het weet ligt je boek bij de uitgever

Met al die afspraken die je maakt, zorg je ervoor dat je boek naast ‘belangrijk’ tijdelijk ook een bepaalde mate van urgentie krijgt, waardoor je niet anders meer kan dan eraan werken. Als de deadline van een afspraak nadert, verschuift het schrijven van je boek namelijk even van kwadrant II naar kwadrant I (project met een deadline).

Zolang je dit soort deadlines binnen de perken houdt, blijft het behapbaar en leuk om te doen. Zeker als je merkt dat je boek nu echt vaart begint te maken. Voor je het weet, ligt het bij de uitgever!

De tijdmanagement-matrix is universeel, ook als je geen boek schrijft is het een handig hulpmiddel. In welk kwadrant breng jij het meeste tijd door? Waar denk jij veel tijdwinst te kunnen behalen zodat jouw boek er komt?  Deel het in het reactieveld. Ik verheug me erop het te lezen.

leiderschap, focus, marketing

Helpt ondernemers in 3 maanden
hun boek te schrijven en te verkopen

P.S. Wil jij starten met je eigen boek, download dan mijn gratis checklist zodat je geen stap overslaat >> Gratis Checklist

P.S. Mocht je overwegen om een boek te gaan schrijven, maar weet je nog niet hoe dat boek past binnen jouw bedrijf, kom dan naar het Magic Book Event op vrijdag 18 januari. Bestel je ticket hier >> Ticket Magic Book Event

.

8 thoughts on “Waarom het schrijven van een boek er vaak bij inschiet (en hoe je dat kunt voorkomen)

  1. Mooie uitleg Veron, ik ben voor nu nog het meest in kwadrant 1 en schuif langzaam naar 2. Juist de rust en het lekker lummelen leiden weer tot prestaties. Dit voel ik steeds meer. Ik ga mij nog meer verdiepen in dit model. Dank voor delen.
    Liefs Kit

  2. Luieren om niets vind ik bij tijd en wijle ook heel fijn. Maar dan komt er geen boek natuurlijk.. 🙂
    Ik hou ook van dit model, het maakt zo duidelijk aan welke taken je prioriteit zou moeten geven als je een boek wilt schrijven. Ik behandel dit model zelf ook in mijn boek. Dankjewel voor het delen Veron.

    1. Er is ook niets mis mee hoor Mariëlle als je luiert om niets of gamed. De vraag is alleen hoeveel procent van je tijd jij jezelf dit toestaat.
      Leuk dat jij ook een fan bent van Stephen Covey’s matrix. Dank voor je reactie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.